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Thorsten Auer

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 Thorsten  Auer

Organizational Behaviour

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Telefon:
+49 5251 60-4392
Büro:
Q3.307
Besucher:
Warburger Str. 100
33098 Paderborn
Auszeichnungen

BGM-Award des Instituts für Sportsoziologie 2019

Auszeichnung für eine herausragende Abschlussarbeit im Bereich des Betrieblichen Gesundheitsmanagements zum Thema:

"Bedeutung von  Kommunikationsprozessen im Betrieblichen Gesundheitsmanagement - Datenanalyse zur Wirkung von Maßnahmen der Gesundheitsförderung auf die Produktivität der Mitarbeiter"

Forschung

Meine Forschungsinteressen liegen in der ethischen Verhaltensökonomie und Zusammenarbeit in Organisationen.

Mit verschiedenen quantitativen Forschungsmethoden untersuche ich schwerpunktmäßig:

  • Voraussetzungen für korruptes Verhalten auf der Ebene von Individuen und Organisationen
  • Ethnische Diskriminierung auf dem Arbeitsmarkt
  • Auswirkungen von Teamprozessen auf Arbeitsproduktivität sowie Betriebsgesundheit
Lehre

Ich übernehme am Lehrstuhl die zentrale Organisation für die Betreuung von Abschlussarbeiten sowie für die folgenden Veranstaltungen:

Bachelor

  • Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens für Forschungsprojekte (M.184.2159)
  • Organizational Behavior (M.184.3152)

Master

  • Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens für Forschungsprojekte (M.184.4159)
  • Einführung in die Methoden der empirischen Wirtschafts- und Sozialforschung (M.184.5161)
Vorträge
  • 18.03.2022
    ""Future orientation and collaborative performance in creative tasks" im Rahmen des 24. Colloquium on Personnel Economics in Herning, Dänemark.
     

  • 19.11.2021
    "Different although equal: An experimental investigation of inter- and intragenerational differences in corrupt behavior facing Germany's East-West stigma" im Rahmen eines Workshops zu Field Experiments and Experiments with Non-Standard Subjects der European Association of Young Economists.
     

  • 18.11.2021
    "Same different but not same same: Discrimination of migrants in application procedures in the German public sector" im Rahmen des Fakultätsforschungsworkshop der Universität Paderborn.
     

  • 16.06.2021
    "Future orientation in working groups and group performance in a creative task" im Rahmen der Team Performance Management track session auf der European Academy of Management Virtual Conference.
     

  • 04.12.2020
    "Is corruption imprinted? A study on preconditions of corruption in Central and Eastern European countries" im Rahmen der Philiosophy for Business Ethics track session auf der European Academy of Management Virtual Conference.
     

  • 09.08.2020
    "Ethnic discrimination in application procedures in German public administrations" im Rahmen des Rapid Research Plenary on Racial Inequality and Systemic Racism auf der Academy of Management Virtual Conference.
     

  • 11.09.2010
    "Ist die Einstellung zu Korruption im Homo Sovieticus verankert?" im Rahmen des Fakultätsforschungsworkshop der Universität Paderborn.
     

  • 12.07.2019
    "Is the attitude toward corruption imprinted in the homo sovieticus?" im Rahmen des Paper Development Workshops vom Journal of Business Ethics an der Universität Regensburg.

 Thorsten  Auer
Sonstiges
Seit 01.11.2018

Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand am Lehrstuhl Organizational Behavior, Universität Paderborn

04/2014 - 09/2018

Master of Science Management Information Systems, Universität Paderborn

10/2014 - 08/2018

Bachelor of Arts Angewandte Sportwissenschaft, Universität Paderborn

10/2015 - 02/2016

ASBE Programm an der Universität Oita, Japan

10/2010 - 10/2013

Bachelor of Arts Internationales Informationsmanagement, Universität Hildesheim

08/2012 - 12/2012

Auslandssemester an der NTNU Trondheim, Norwegen

Seit 01.11.2018

Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand am Lehrstuhl Organizational Behavior, Universität Paderborn

04/2014 - 09/2018

Master of Science Management Information Systems, Universität Paderborn

10/2014 - 08/2018

Bachelor of Arts Angewandte Sportwissenschaft, Universität Paderborn

10/2015 - 02/2016

ASBE Programm an der Universität Oita, Japan

10/2010 - 10/2013

Bachelor of Arts Internationales Informationsmanagement, Universität Hildesheim

08/2012 - 12/2012

Auslandssemester an der NTNU Trondheim, Norwegen


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2022

Same Different but not Same Same: Ethnic Discrimination in Application Procedures in the German Public Sector

T.F. Auer, H. Ekemen, C. Hagedorn, C. Heise, C. Rese, Empirical Economics Letters (2022), 21(7), pp. 47-55

Regulations to prevent ethnic discrimination in accessing the labor market are implemented most thoroughly in the public sector. However, it remains to be assessed if these regulations are internalized. We conducted a field experiment to examine ethnic discrimination when applying for internships in German municipalities by unsolicited inquiries. We compared responses in German cities to Turkish, Italian, and German applicants in two periods, and find consistent disadvantages for the Turkish and Italian applicants as well as differences related to gender. Thus, the likelihood for ethnic discrimination rises when applying for positions in public institutions that are not subject to regulations.


Betriebliche Gesundheitsförderung: Ein leeres Versprechen?

T.F. Auer, L. Sennefelder, H. Meier, Public Health Forum (2022), 30(3), pp. 214-216

Unternehmen investieren zunehmend in Angebote Betrieblicher Gesundheitsförderung (BGF). Dabei stellt sich die Frage nach dem Kosten-Nutzen-Verhältnis jenseits des individuellen Nutzens durch die Förderung der Mitarbeitergesundheit. Deshalb wurden im Rahmen einer Sekundäranalyse Effekte der BGF auf den Unternehmenserfolg berechnet. Die Ergebnisse lassen vermuten, dass sich eine verhaltensorientierte BGF kaum positiv auf die Arbeitsproduktivität und Kommunikationsstruktur in Unternehmen auswirkt.


Long‐term effects of institutional conditions on perceived corruption – A study on organizational imprinting in post‐communist countries

T.F. Auer, K. Knorr, K. Thommes, Business Ethics, the Environment & Responsibility (2022), 32(2), pp. 478-497

In this paper, we apply imprinting theory to examine how institutional transformation substantially influences perceptions of corruption that we argue to be incorporated to a varying extent in organizations founded in that period. For this purpose, we compare the effect of a sudden shock (dissolution of the Soviet Union) on the managers' present perceptions to that of a steady transition (EU accession). We consult the 5th round of the Business Environment and Enterprise Performance Survey from 2012 to 2014 analyzing 4715 interviews with managers of organizations from twelve Central and Eastern European countries. Our results reveal striking differences in the present perception of corruption for organizations founded immediately before and immediately after these institutional transitions. The study's results contribute to the research on imprinting theory regarding the relationship between organizations and institutional conditions that constitutes a lasting effect on organizational structures. Thus, applying an institutional perspective that considers less stable periods for organizations yields a promising avenue in research on organizational behavior.


Die Wirksamkeit von Lernzielen für Studienleistungen – eine experimentelle Studie

T.F. Auer, die hochschullehre (2022), 8(1), pp. 662-675

According to the German Rectors’ Conference (HRK), German higher education teaching fails to meet the demand to integrate competence-oriented learning objectives. Despite a wide-ranging debate on the use of learning objectives, empirical research on their effectiveness is scarce. The present study uses the features of digital teaching platforms to investigate the perception and effectiveness of learning objectives applying a randomised controlled experiment followed by a survey in a course for undergraduate economics students (N = 30). Controlling group preconditions and the treatment effect allows to draw conclusions about the different learning outcomes of the student groups. The specification of behaviour-oriented learning objectives in the online course system leads to significantly better performance in the treatment group. A stronger perception of the learning objectives in the treatment group supports this effect that remains significant in a regression analysis. Thus, the study provides an empirical justification to integrate learning objectives in university teaching.


2020

Der Einfluss von gesundheitsförderlichen Maßnahmen auf die Kommunikationsstrukturen: Nutzen für die Arbeitsproduktivität?

H. Meier, T.F. Auer, L. Sennefelder, Journal Gesundheitsförderung für Akteurinnen und Akteure aus Politik, Wissenschaft und Praxis (2020)(1), pp. 58-61


Is Corruption Imprinted? A Study on Preconditions of Corruption in Post-Communist Countries

K. Knorr, T.F. Auer, K. Thommes, in: Academy of Management Proceedings, 2020

DOI


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Die Universität der Informationsgesellschaft